Posted by Luboš on 24th marec 2013

MAJITEĽ BARU

Dnes, 25.11. rozpisujem tento článok. Bude mi to trošku dlhšie trvať, lebo sa chcem  zamyslieť nad všetkými svojimi činnosťami, ktoré som musel a stále musím vykonávať. Možno by som chcel trošku priblížiť, že vlastniť bar, ktorý si pomaly získava svojich fanúšikov nie je vôbec jednoduché. Chcem možno aj trošku pripomenúť, že bar sa neotvára preto, aby som nemusel platiť za drinky a buzerovať ľudí. A chcem aj vyvrátiť názor, že majiteľ baru musí stáť za barom. Ak je stále za barom, tak potom niečo nie je v poriadku. Úloha majiteľa baru spočíva v tom, aby všetko šlapalo tak ako má a má sa v provom rade postarať o to, aby mal bar dostatok hostí. 

Vyjednávač – toto bola asi moja prvá činnosť. Presvedčiť majiteľa budovy, že ja som ten pravý na toto miesto.  Presvedčiť ho, že toto je TO miesto, kde má stáť môj Záhir. Na druhej strane si človek musí vyjednať výšku takého nájomného, aby to dokázal zaplatiť.

Žobrák – ano, človek svojím spôsobom žobre. O peniaze. Žobre v banke, keď mu dôjdu peniaze, lebo prekročil rozpočet, ak mu nedajú, tak žobre u rodiny. Berte to s nadhľadom, neprezliekol som sa za houmlesaka, ani som nechodil vyklopkávať celej svojej rodine. Rodina stála a stále stojí pri mne, tak to nebolo až také ponižujúce.

Investor – keď som si vyžobral dostatok peňazí, stáva sa zo mňa investor, ktorý rozhoduje, do čoho bude investované viac, a do čoho menej, alebo do čoho sa investuje neskôr.

Maliar – jasné, maloval som bar, naše zlaté stĺpy, brúsil stoličky aj ich maľoval.  Musím však povedať, že ma v tom moj Barman Tomáš Čambal nenechal samotného a prevzal iniciatívu. Diky Tomy aj za toto.

Nosič – podlaha, chladničky, stoličky, regále a neviem čo ešte. Samozrejme, neboli to len moje pazúry, ktoré toto všetko vyniesli samé, ale niečo som si odnosil. Zase ďakujem Tomášovi a ale aj ostatným mojim chalanom.

Ůdržbár – jedna z mojich najnovších funkcií. Záchod sa u nás kazí oveľa viac, ako by sa patrilo. Asi preto, že pôvodne kancelárske priestory neboli stavané na piatkový nápor močiacich hostí. Pretekajúci splachovač zvládam úplne v pohode. Ešte sa musím polepšiť doma. Tam nám tečie stále a neviem si s tým pomôcť. Asi vyhľadám odbornú pomoc

Čašník – to mi asi zostane navždy. Tácka v ruke určite aspoň raz za týždeň a aspoň na malú chvíľočku. Či už vystriedať Kika na obedovú pauzu, alebo pomôcť plávajúcej Lenke.

Uvádzač – som rád, keď niekedy môžem pri vchode privítať a usadiť svojich hostí. Prvý dojem je veľmi dôležitý, aj keď z určitých dôvodov to nie je to náš štandard. Možno o to viac si to hostia potom vážia.

Učiteľ – učíme sa navzájom a každý prispieva svojou troškou.  Tu sa ešte musím zlepšiť, musím si nájsť viac času, aby som mohol naozaj odovzdať všetky moje skúsenosti. Ale napríklad včera som stihol Maťovi zopakovať náš štandard podávania Martini Cocktailu a Ondrejovi dnes ráno, ako sa pripravuje kakao…

Kontrolór – kontrola kvality drinkov, kávy, koláčov, servisu, atmosféry. Denná činnosť, ktorá je veľmi dôležitá kôli udržaniu nadstaveného štandardu.

Nákupca – Metro, pekár, maloobchod, súkromí pestovatelia a predajcovia potravín. Hľadanie nových produktov.

Barback – nehovorím, že si dávam plné šichty, na to už nemám dostatok síl. Ale dnes som si vypulíroval pár pohárov a minulý týždeň vyčistil kávovar. Každú takúto činnosť robím vždy najlepšie ako viem, preto že ak chcem mať všetko dobre vyčistené, musím sám ukázať, že sa to naozaj dá. Ísť príkladom pokladám za veľmi dôležité!

Detektív – keď hľadám, či je všetko nahodené v systéme. Svojmu tímu plne dôverujem. Ale viete ako to je. Je fajn vedieť, keď máte nad sebou nejakú kontrolu a je fajn si byť istý, že svojmu tímu môžte naplno dôverovať. A bez ohľadu na toto všetko. Niekedy hľadám tovar, o ktorom som si nie celkom istý, že je predaný. Našťastie, vždy nakoniec bol…

Kuchár – no, ešte nie celkom naozajstný kuchár, zatiaľ iba sendviče. Ale pomalý a skromný začiatok a za  pár rokov môže prísť veľké finále! Baví ma to…

Barman – najobľúbenejšia činnosť. Pravidelno – nepravidelné šichty za barom, väčšinou v piatok a v sobotu, teraz intenzívnejšie, lebo nášho Tomáša vystriedal mladý barman Tony. Tony sa snaží, ale ešte potrebuje dva mesiace, aby si získla naozajstnú dôveru. Kvalita je na prvom mieste. Stojí to nie len peniaze, ale aj čas…

Posted by: Luboš Rácz

 

 

 

4 komentáre

  • Marián píše:

    Veľmi pekný článok, ktorý by si mali prečítať všetci majitelia, prevádzkári , manažéri a vôbec všetci v riadiacich funkciách v gastro priemysle. Škoda, že niektorí z nich si takéto články, nielenže nečítajú, ale ani nevedia, že vôbec existujú. Keby každý majiteľ rozmýšľal týmto spôsobom, tak kvalita v obore by sa zdvihla o riadny kus a zamestnanci podnikov by určite nechodili do práce iba preto, že potrebujú zarobiť nejaké peniaze, ale s radosťou, lebo by videli v tom aj ZMYSEL .
    Viď môj názor 🙂

    ps: veta- Ísť príkladom…. asi najlepšia na celom článku 🙂

  • Domyno píše:

    Len dodám že mali by to čítať ešte aj v školách lebo niekedy mám pocit že tie naše učebnice píšu ľudia ktorý sa ani nepostavili od stola. Článok skvelý občas mám sám problém ako zamestnanec uvedomiť si že šéf ma toho trocha viac ako pomáhať mne ak nestíham.

  • Post your comments