Posted by Luboš on 10th január 2022

Bar #2022

Tento článok som som písal tesne pred koncom roka. Zverejňujem jeho upravenú verziu. Musím sa priznať, že ten pôvodný bol trochu viac skeptický, aj keď pôsobil vcelku vyrovnane a pozitívne. Bol iba konštatovaním, že barová história už dnes nikoho nezaujíma. Potom mi prišla do ruky nová kniha Martina Hudáka Spiritual Coffee. Doporučujem si ju kúpiť. Táto kniha, plná historicky encyklopedických informácií mi dosť silne popravila názor a ešte ho vylepšil Stano Harciník, ktorý tiež napísal úžasnú barovú knihu – v slovenčine (!) a dodal mi energiu na to, aby sme na našu históriu nezabudli, poznali ju, rešpektovali ju tak, ako rešpektujeme všetko to pekné a nové, čo sa dnes v bare deje.

Čítam práve posledný článok Helmuta Adama pre Mixology magazín, ktorý v roku 2002 spolu s Jensom Hansenbeinom zakladal. Dnes ho mnohí barmani už nepoznajú, čo však nie je žiadna chyba, preto že Helmut sa už dávanejšie z verejného barového života stiahol a všetky barové aktivity predal ďalej, čím im zabezpečil vlastný úspešný život moderného, aj keď o dosť komerčnejšieho 21.storočia.
Helmut bol jeden z významných barových osobností, ktorý ovplyvnil nie len nemecky hovoriace krajiny, ale vytvorením Barconventu mali dosah aj na celý barový svet a výrazne ho pozitívne posúvali.
Helmut a jeho tím vynikali nemeckou precíznosťou a schopnosťou vedieť robiť veci vždy ešte lepšie ako ich urobili pred tým aj napriek tomu, že počúvali na svoju prácu len samé pozitívne slová. Možno to bol pre neho hnací motor. Zlepšoval sa z čísla na číslo, bol aj obrovskou inšpiráciou pri zakladaní slovenského Barmagazínu. Možno až príliš silnou, keď že vtedajší vydavatelia si prepožičali niekoľko grafických prvkov, ktoré Mixology charakterizovali a Helmutovi to aj dosť vadilo. Ale to už je minulosť a vzťahy so Slovenskom boli vždy naozaj dobré nie len kôli mne, ale hlavne Stanovi Vadrnovi, jeho silnému medzinárodnému renomé a objavení japonskej cesty koktejlu pre barový svet, kde sa inšpirovali mnohé uznávané osobnosti. Jeho prezentácia na túto tému na prvom BCB je dnes legendou.
Helmut ma vždy oslovoval a spomínal ako jedného z prvých zahraničných predplatiteľov časopisu, ako čitateľa “od prvej hodiny”, a ja som ich často citoval a uvádzal ako zdroj mojich informácií.

Bolo naozaj pekné zažiť prvý neopakovateľný Barconvent a potom, ako naberá obrovské rozmery, získava komerčný úspech a dokáže stále udržiavať štýl, ktorý nikdy neskĺzol do gýčovosti a lacnoty podpriemerných produktov.
Helmut v článku spomína na to, ako po prelome tisícročí objavil Jerryho Thomasa a jeho vzácny reprint nosil každý deň so sebou. Spomína aj to, že časy Jerryho sú už preč. Chcelo by sa súhlasiť a doplniť, že sú už zase preč, podobne ako sa vytratili po prohibícii a neboli aktuálne až do konca minulého storočia. Jasne, tie stopy zostali oveľa výraznejšie a mnohí súčasní aktívni barmani stavajú práve na týchto základoch.
Ale aj tak…dnes, na konci roku 2021 som si uvedomil, že bar sa definitívne zmenil a nabral nový smer. Netvrdím, že ľudia nebudú mať radi dobré klasické bary. Ale Jerry a história už nie je podstatná tak, ako bola vtedy, keď sme sa barovo vyvíjali a silno nás ovplyvňovala. Vtedy to bolo pre nás nové a vťahovalo nás to diania so silnou túžbou ukázať, ako to robili naši predkovia. Že my sme si bar len tak nevymysleli, ale že stojí na pevných historických základoch o ktoré sa opierame. Je len prirodzené, že ak to, čo dnes už všetci vedia, sa stáva nezaujímavé a tí, čo majú chuť ovplyvňovať nový barový svet potrebujú objavovať nové témy, ktoré budú ovplyvňovať a rozvíjať novodobý bar 21.storočia. Prirodzený vývoj, ktorého sme teraz svedkami a ktorý sa tiež raz stane históriou.

Aj keď ma táto doba až tak nevzrušuje, nemôžem povedať, že si ju nevšímam, alebo ma neovplyvňuje. Ani u nás dnes nenájdete na nápojovom lístku klasickú verziu Gimletu, alebo Manhattanu. Ani neviem, komu sme ju prenechali. Dnes si ju už takmer nikto nevšíma ale napriek tomu si nemôžeme dovoliť na ňu zabudnúť. Len sa zmieriť s tým, že už pre veľký barový svet nie je zaujímavá a prečítať si o nej môžete už iba v archívnych článkoch starého Barmagazínu, ktorý váš šéf alebo predchodca ešte nestihol vyhodiť. Ale pod záplavou nových informácií, nových štýlov, techník a nových osobností to už aj tak nikoho nezaujíma a v najbližšom desaťročí asi ani nikoho nebude, lebo aj tak majú všetci pocit, že už to vedia, že už o tom aj tak niekde čítali. Ak je tomu tak, môžme si gratulovať, lebo sme urobili kus roboty! Potvrdzujú to aj slová Stana Harciníka, ktorý si je istý, že tieto drinky sú schopní namiešať automaticky v každom dobrom bare bez toho, aby ich mali uvedené v nápojovom lístku. Súhlasím. Vlastne ich tam dnes už ani nikto nepotrebuje, ale zostávajú povinnou výbavou každého človiečika pracujúceho so šejkrom a mixglassom v kvalitnom bare.

V ďalších rokoch sa z drinkov bude ešte viac dymyť, ešte viac budú servírované v umeleckých predmetoch minimalistických dizajnérov a my ešte viac budeme žasnúť a obdivovať tých, ktorí prichádzajú s novými a novými nápadmi prepojenia myšlienky stelesnenej do jedného výnimočného, aj keď pominuteľného zážitku. Pominuteľný však bude iba v realite, na fotkách, ktoré dnes zohrávajú tak dôležitú, pre mnohých takmer životne dôležitú úlohu v marketingovom prežití baru, budú pretrvávať ešte o malú chvíľku dlhšie, do krátkeho času, kým ich nenahradí iný a ten predošlý upadne do virtuálneho zabudnutia príchodom ďalšieho nového menu, ktoré kreatívni barmani sú schopní vymýšľať hoci aj každé tri mesiace, ak by im to budget dovolil.
Zaujímavé je aj rozdelenie barového sveta. Kým v minulosti sme trpeli neznalosťou hostí pod vplyvom zanedbanej barovej kultúry, museli sme si ho vychovávať presviedčať ho, pričom sme s obdivom hľadeli na mestá, kde sa táto barová kultúra vyvíjala a dlhé roky prežívala, tak kvalitné bary v iných mestách museli vyslovene bojovať o hosťa, aby ich pochopil v štýle a koncepte, sa dnes sa tieto rozdiely zotreli. Nové barové svety v Ázii, či Severnej Amerike, kde žiadny Thomas ani Johnson nepôsobili, dnes udávajú štýly a trendy. Hostia sú vzdelanejší, radi cestujú, nie je im ľúto minúť peniaze do barového zážitku s dokonalým servisom.

Zaujímavé je dnes aj iné rozdelenie.. Jedna jeho časť v pravidelných intervaloch pod vplyvom pandémie bojuje o prežitie, iná sa predbieha v nezmyselnom hostení a utrácaní na vplyvných barových influenserov a rozdáva agentúram svoje štedré budgety ako investíciu na miestenku do najprestížnejšej spoločnosti. Pre všetkých, čo zostali mimo je to politika a biznis a pre tých, ktorí majú to šťastie a správne sa vyznajú, si to zaslúžene naplno užívajú. Bez budgetu na marketing nemáš v tomto rebríčku čo hľadať. Česť výnimkám, samozrejme, berte ma trochu s rezervou a skôr pozitivne, lebo nič proti tomu nemám. Som už dosť starý na to, aby som pochopil, že to tak jednoducho funguje, akceptoval to, obdivoval a zároveň si išiel svojou cestou vždy pripravený pre vyzretého barového hosťa.

Luboš Rácz

Práve ste prečítali 1025 slov a trvalo vám to asi 6 minút. Možno iba 5.



2 komentáre

  • Lubeno, toto je top príspevok od teba za posledné roky!
    Veľmi super čítanie.

  • Post your comments