IKEA GLASS PART 2.
Pri písaní prvej časti som mal niekde v podvedomí výčitku, že či nemáme iné problémy, iba riesiť nejaké sklo z Ikey, hlavne v období, keď Česko-Slovenskí barmani pracujúci v zahraničí dosahujú celosvetové úspechy, pripravujú drinky tým najlepším hosťom na svete a ostatní barmani na nich pozerajú s rešpektom a úctou. A my tu riešime lacné sklo, ktoré je tak vzdialené servisu kvalitného baru. Keď myslím na servis v Paparazzi, je mi v porovnaní s tým táto téma taká cudzia, až sa sám seba pýtam, či mám potrebu riešiť takéto malichernosti. Kto chce, nech si predáva hoci aj v kýbloch, ak mu to hostia budú piť a budú za to platiť.
Na druhej strane si však hovorím, že článok je vonku, vyjadril som svoj názor a ak sa našiel jeden barman, ktorý túto tému otvoril vo svojom bare, tak si hovorím, že to stálo za to.
Ak dovolíte, ešte trošku však budem pokračovať malým návratom do minulosti. Veta “keď sme v roku 2002 otvárali náš bar a reštauráciu” je už v mojom podaní dosť trápna a otrepaná, ale môžem ja za to, že sa mi práve hodí? TAK ŽE, keď sme v roku 2002 otvárali náš bar a reštauráciu /:))/ inšpirovaný “party” barmi v Zürichu som do baru nakúpil hrubostenné sklo značky Libbey. V tom čase to bolo veľmi v móde, zabudol som na európske hodnoty bartendingu a zobral som za svoje tie americké. Nie však americké vychádzajúce z histórie, ale vychádzajúce z hladom po biznise. To som však pochopil až neskôr. Tieto poháre neboli vôbec lacné. Vo veľkom sa už používali v Bratislave, čo správnosť môjho smerovania iba potvrdzovalo. Poháre sme kupovali vo Viedni a jeden kus stál v prepočte na vtedajšie koruny 120 Sk. Ak si dobre pamätám, bolo ich asi 150. Aj pri ich vyzdvihovanej odolnosti sa ich počet po troch mesiacoch scvrkol na polovicu. Úsmev na tvári zmizol, keď sme mali do ďalšieho nákupu investovať asi 5000 Sk. A podotýkam, že tento druh sme používali viac- menej iba na mojito a podobný štýl drinkov. Tak sme hľadali alternatívy. Netrvalo dlho, našli sme dovozcu pohárov značky Pasabasche, ktoré prinášal dokonalé napodobeniny ani nie za tretinové ceny. Udávali sme trend, mnohí nás kopírovali a netrvalo dlho, poháre zaplavili novovznikajúce bary a puby. Postupom času som však vplyvom skvalitnenia barovej kultúry u nás prepracoval menu a tým aj štýl podávania drinkov, čím sme sa od ostatných odlišovali nie len v kvalite obashu, ale aj obalu. Tento štýl pohárov odpočíva dnes v mojom sklade, keď ho občas vytiahnem na catering, alebo vypomôžem nejakým kolegom.
Inak v čase vzniku konkurencie v našom meste som si všimol jednu zaujímavú vec. Jeden bar, ktorý dnes už neexistuje a len s námahou si spomeniem na jeho meno, otváral vo veľkom štýle s krásnym inventárom a až trochu nezdravo namotivovanými barmanmi. /Ozaj, kde sú teraz všetci tí frajeri, čo učili piť hostí flamming lamborgini a šejkrovali Bloody Mary jako o život??? / Obdivoval som ich šálky na kávu a drahý čajový servis. Kamaráti ma podpichovali, že je to iná trieda, ako u nás. Teda čo sa týka obalu. Hovoril som si, že ak aj po roku budem v tomto bare piť čaj a kávu z týchto šálok, potom vyslovím obdiv. Schopnosť nakúpiť inventár v rámci zariaďovania je len otázkou vkusu a peňazí. Oveľa ťažšie je ich následnou prevádzkou vyrobiť toľko, aby pri nákupe managment ani nerozmýšľal o kúpe niečoho iného. Je prirodzené, že každý sa snaží znižovať prevádzkové náklady. Samozrejme som za alternatívy, pokiaľ sa približujú určenému štandardu. Ale v tomto bare som o necelý rok pil čaj z tých megaobrovských farebných šálok, ktoré predávali v Ikei…
Dobre, nechajme poháre pohármi, neriešil som tento smiešny problém kôli vlastnému egu, aby som upozornil na chyby iných, ale som chcel vysloviť svoj názor na tento štýl pohárov dúfajúc, že niekomu pozmení pohľad.
V čase končenia svojho prvého blogu som si hovoril, že nebudem kritizovať ostatné bary, ani kriticky komentovať dianie na našej scéne. Prináša to negativizmus a môže vyvolávať pocit, že sa chcem vyvyšovať a uspokojovať svoje ego /ako možno naznačil George v komentári/.
Hovoril som si, že to, čo napíšem má byť práve naopak povzbudzujúce a ukazujúce cestu so všetkou skromnosťou a úctou k iným aj napriek vedomiu, že kritické slová majú väčšinou oveľa väčší ohlas a priťahujú pozornosť. Chcem to veľmi dodržať, ale niekedy sa nezdržím a napíšem, čo si myslím. Ospravedlňujem sa za svoju slabosť, dúfam však, že to neberiete v zlom.
Nechcem upriamiť pozornosť na seba, iba na problém, ktorý som si všimol a tak trochu som chcel trochu jemnejšie prispieť k diskusii na tému, ktorú otvoril Adam Slavík.
Sľubujem, že sa budem venovať príjemnejším veciam, ktoré budú dôstojné vzhľadom na úspech ČS barovej komunity v zahraničí a nebudeme sa zaoberať vecami, ktoré by mali byť v dobrom bare samozrejmosťou.
Budem oveľa radšej písať o guestbartendingu, na ktorý sa môžme tešiť už tento mesiac – vo štvrtok, 25.augusta v Paparazzi, alebo o skvelých cocktailoch podávané v štýlových pohároch, ktoré budú same o sebe inšpiráciou…
Posted by: Luboš Rácz /ego free bartender/
Filed Under
-
Najnovšie články
Vyhľadávanie
Archív
- máj 2023 (1)
- január 2023 (1)
- september 2022 (1)
- august 2022 (1)
- máj 2022 (2)
- január 2022 (2)
- november 2021 (1)
- september 2021 (1)
- apríl 2021 (1)
- marec 2021 (2)
- február 2021 (2)
- január 2021 (2)
- november 2020 (1)
- marec 2020 (2)
- február 2020 (1)
- január 2020 (2)
- december 2019 (1)
- september 2019 (1)
- marec 2019 (2)
- február 2019 (2)
- január 2019 (1)
- december 2018 (1)
- október 2018 (4)
- september 2018 (1)
- august 2018 (1)
- júl 2018 (1)
- apríl 2018 (3)
- január 2018 (3)
- december 2017 (2)
- október 2017 (2)
- september 2017 (5)
- august 2017 (1)
- december 2016 (1)
- október 2016 (1)
- august 2016 (2)
- júl 2016 (2)
- jún 2016 (1)
- máj 2016 (1)
- apríl 2016 (1)
- január 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (1)
- október 2015 (1)
- september 2015 (3)
- august 2015 (3)
- jún 2015 (3)
- máj 2015 (2)
- marec 2015 (1)
- december 2014 (1)
- november 2014 (2)
- október 2014 (1)
- september 2014 (1)
- august 2014 (4)
- júl 2014 (1)
- jún 2014 (1)
- máj 2014 (3)
- apríl 2014 (1)
- marec 2014 (1)
- február 2014 (2)
- január 2014 (3)
- december 2013 (3)
- november 2013 (3)
- október 2013 (5)
- september 2013 (2)
- august 2013 (5)
- júl 2013 (4)
- jún 2013 (1)
- apríl 2013 (3)
- marec 2013 (2)
- február 2013 (1)
- január 2013 (2)
- december 2012 (3)
- november 2012 (1)
- október 2012 (2)
- september 2012 (4)
- august 2012 (1)
- júl 2012 (1)
- jún 2012 (1)
- máj 2012 (1)
- apríl 2012 (2)
- marec 2012 (3)
- február 2012 (2)
- január 2012 (5)
- december 2011 (5)
- november 2011 (3)
- október 2011 (3)
- september 2011 (4)
- august 2011 (5)
- júl 2011 (4)
- jún 2011 (1)
Kategórie
- BAR MAGAZINE (14)
- BARkultur (64)
- BARY (1)
- DOBRÉ VECI (7)
- DRINKS (16)
- KNIHY (1)
- NÁZOR (11)
- Nezaradené (66)
- OSOBNOSTI (8)
- Pernod Ricard (5)
- PRODUKTY (1)
- SCHOOL OF BARKULTUR (2)
- SPIRITS (5)
- SÚŤAŽE (13)
- TIPY A RADY (11)
- UDALOSTI (29)
- VIDEO (1)
- ZÁHIR (22)
Blogroll
SK & CZ
ENGLISCH
DEUTSCH
Pekne napísané….nie je ťažké nazačiatku investovať do vybavenia, ale zachovať si štandart, aj keď sa to týka “len” skla.
Len píš tak ako doteraz, kritika nikdy neuškodí a dobre sa to číta. Koniec koncov, je na tom veľký kus pravdy.
Podľa mňa dobrá téma, my sme začínali s ikea glass, ale postupne ako sme sa rozbiehali sme to vyhodili a dnes som veľmi rád, že ich sklo nepoužívame. Ako píšeš ľudia poznajú čo je sklo z ikei. Aj keď občas mám pocit, že si tí ľudia ani iné nezaslúžia, lebo v našom meste je trend chodiť s pohármi preč z podniku, veď čo je to iba pohár a no veľa krát je pohár drahší ako drink v ňom. A ráno plné chodníky skla. Stalo sa mi, že nie raz sa mi zákazník čudoval prečo si nemôže zobrať pohár, prečo ho zastavujem….je to štandard, alebo sme divní??? no mesačne cca 300 € za sklo nie je málo.
Ďakujem páni za podporu, tak ideme dalej! V najbližšom Barmagu bude tiež jeden clánok, o ktorom si myslim, ze bude stat za diskusiu… tak ho sem poto šupnem…;)
zaujimave citanie, ma niekto definicu vyhovujuceho skla alebo vyslovene ktore sklo ano a ktore nie ( znacka, znacky), preco : niekedy zdanie klame a papier alebo web toho znesie velmi vela
Dušan, nerozumiem, čo tým myslíš…
konkretne – Ikea nie, Rona ano, to je ako priklad……….na trhu je podla mna viac typov skla, znaciek, ktore je z pohladu baru vyhovujuce a ktore uz nie,
alebo nevyhovuje len Ikea a ostatne su ok ?
pytam sa pretoze je kazdemu jasne ze sklo je spotrebny material a treba ho dokupovat, tiez potrebujem obcas kupit nove sklo ale nechcem shit
Ja si myslim, ze znacka nie je podstatna. Dolezity je vkus a styl. Dokonca nie je podstatna ani cena. Bar ma by o tom, aby hosta ocaril. Hudbou, zariadenim, kvalitou servisu, drinkov, kvalitou barmanov, oblecenim… je toho strasne vela. Bar ma hosta prekvapovat a poskytnut mu to, co nema doma. Podla mna si majitel, ci manager ma dat namahu a zohnat sklo, ktore bude pasovat k stylu a k filozofii baru. V niektorych pripadoch to moze byt aj sklo z Ikei, v pripade, ze majitel baru nema vyssie ambicie ako zarobit peniaze. ale treba zit s tym, ze o takychto baroch sa nepise nic pozitivne, ako aj o ikea poharoch. A takymto majitelom je to aj srdecne jedno…
Ja som svojho casu objavil kvalitne pohare za velmi dobru cenu v tescu. do tesca chodi velmi vela ludi, ale ovela menej ich tam pozera pohare ako v ikei. Vela hosti mi tieto pohare chvalilo a pytali sa, odkial ich mam. Dnes vidim niektore bary, ze ich tiez pouzivaju, preto by som uz volil ine pohare, aby som sa odlisil. je to len a len o tom – byt vynimocny, iny, odlisovat sa od toho, co pouziva sused.
Neviem, Dusan, ci som dobre odpovedal na tvoju otazku, prakticky som ti neporadil, kde to sklo kupit a kam nasmerovat kroky majitela podniku, ktory chce kupit lacne, ale pritom zaujimave sklo. Ja teraz take tiez hladam… ked najdem, tak ti poviem…;)
Zaujimave sklo?….co tak Basic Bar Selection by Charles Schumann…:)…co poviete na tuto kvalitu? (to len aby sme neboli stale deprimovani z Ikea glass:)
Ego Free Bartender to je nice
http://www.youtube.com/watch?v=rAQS6LqjCYc&feature=player_embedded#at=117
diky, budem cakat :)))))