Posted by Luboš on 5th február 2013

VER TOMU, ČO ROBÍŠ…

Práve som dokončil kontrolu najnovšieho čísla Barmagazinu. V poradí už 33, na ktorom sa podieľam. Po jeho prečítaním mám pocit ako vždy. Som hrdý, že môžem byť pri tom.
Nechcem sľubovať veľa, ale toto číslo je obzvlášť vydarené, čitateľa čaká aj prekvapenie a okrem toho skvelé články od Angusa Winchestera, Erika Lorincza, rohovory so Simonom Fordom a Dushanom Zaricom z Employes Only v New Yorku. Tento rozhovor je jeden z najkrajších a najlepších, aké som kedy o barovom biznise čítal. A práve to je dôvod dnešného postu. V minulom čísle som písal o tohtoročnom berlínskom BarConvente. Pri kontrole som si nevšimol, že nie som pod článkom podpísaný, a v súvislosti s Dushanom som sa rozhodol, že krátku časť z neho zverejním tu na blogu. Len pripomeniem, že september bol pre mňa veľmi ťažkým obdobím, kedy som otvoril bar a trápil sa s jeho pôrodnými bolesťami…

Keď porovnávam predošlé roky, a už som to myslím aj spomínal, tak prednášky boli oveľa menej zamerané na cocktail a techniky jeho prípravy. Dokonca na všetkých štyroch prezentáciách, na ktorých som mal možnosť sa zúčastniť, sa nenamiešal jediný drink. Napriek tomu som odchádzal obohatený asi tak, ako nikdy pred tým.

Dokonca som na tomto Barconvente zažil podľa mňa najlepšiu prednášku zo všetkých. Dushan Zaric z Employes Only hovoril ako z veľkej knihy napísanej barmanským životom.
Employes Only funguje úctyhodných16  rokov a podľa Dushana z neho neodišiel, či nebol vyhodený doposiaľ žiadny  zamestnanec! Prístup k zamestnancom tak, ako aj k hosťom pokladá za životne dôležité. Rovnako dôležité je aj to, , aby preniesol na svoich zamestnancov rovnakú emóciu a dôveru akú má on pre svoj koncept. Potom je úplne prirodzené, že keď prišiel s vytetovaný znakom Eo na predlaktí, barmani si pýtali dovolenie, či si to môžu dať vytetovať aj oni… Vernosť a obľúbenosť baru sa preniesla dokonca aj na hostí, keď až 36 z nich má tento znak  do konca života zväčšnený na svojom tele!
Dobrý bar porovnával s produktami Applu, ktoré majú na rozdiel od iných značiek ducha, zákazník si nekupuje iba výrobok, ale kupuje si zároveň aj určitý druh pocitu. Pocitu výnimočnosti, možno odlíšenia, možno istej dokonalosti…
Táto prednáška mi dala veľmi veľa aj z toho pohľadu, že som práve vo fáze otvorenia nového baru a potvrdilo sa mi to, čo už dávno viem, čo už dávno cítim, len niektoré nie príliš vydarené dni prinášajú do tohto pocitu pochybnosti v správnosti svojho rozhodnutia. Veriť tomu, čo robím a cítiť od zamestnancov, že tomu veria tiež je jediná správna cesta. Je to cesta pomalá, ale je jedno, či by som bol v New Yorku, alebo som v Nitre, iba viera v to, čo robím sa môže zo mňa a z mojich barmanov preniesť aj na hostí. Nepochybovať a ísť si vo svojom koncepte je to najdôležitejšie rozhodnutie, ktoré nesmiem nikdy spochybniť. Dushan posilnil toto vedomie a priznám sa, že som mal po jeho prezentácii slzy v očiach.

5 komentárov

  • Domyno píše:

    Nechcel som sa pýtať ale už asi po miliónty krát keď som sa snažil stiahnuť Barmagazín a nepodarilo sa mi to sa pýtam kde by sa dal zohnať alebo či existuje nejaký archív alebo niečo podobne kde by sa dali zakúpiť aj staršie čísla.

  • Domyno píše:

    Ach 2 verzie to som nečakal 😀 už tomu rozumiem ďakujem ešte raz za vysvetlenie.

  • Post your comments