Posted by Luboš on 18th marec 2012

DIK, DO JE TU ZLE?

Tak jako každú nedelu som si fajnovo išov na kávu. Chodím normálne ždycky do Linosu, ale ten je v nedelu zavretý, také mám na to nervy, lebo si nemám ďe dať fajnovú kávu. Teda kapučíno já pijávam ždycky dóbeda.  Teraz, jak toto píšem ma napala ešte jenna dobrá, kerá je na stanici, ale ždycky na ňu nevím prečo zabunnem, a tam majú ždycky dobrú kávu. No nevadí, budúcu nedelu som tam. Teda, né že by u nás boli len dve kavárne. Je ich tu až moc. Ale nikdo z nich si nedáva pozor na to, čo predávajú. Chodev som sem-tam do tej kavárne v Mlynoch, čo je spojená s tým obchodom s kniháma. No povím vám, a to jako nesťem ohovárať, nikdy tam neicte, tam neveďá urobiť ani normálne pikolo,  je to tak zle, že som im to až musev povedať. Teda nesťev som im to povedať hneď, ale keď si tá blondýna, čo tam robí nehala sama od seba 40 centov tringeld, tak som jej to povedav. Né, že by som bov lakomý, ale nesťev som dať tringeld, lebo tá káva bola fakt zlá. Asi mi dala druháka. Víte, keď z jennej dávky kávy urobí dve. Alebo to bov ten chlapec za barom, čo sa furt škrábe, nevím.

Tak som teda išov do druhej kavárni v Mlynoch, tam teda chodívam, keď je ten Linos zavretý. Tí dívčence ma už poznajú, keď som im raz povedav, že by som sa také kapučíno hambev predávať, tak odtedy mi už robá celkom dobré. Neni to síce Linos, ale celkom to ujde.
Neská tam bola taká silňejšá čašníčka, tá ma nepoznala, veď víťe, v tých kavárňach sa to dosť mení. Tak mi donésla kapučíno, čo tam na pulte stálo už asi 10 minút. Normálne zasušená káva na okraji skoro celej šálky, ani som to neochutnav. Normálne som si musev nasliniť prst, keď som sťev dať to osušené dole, lebo som nevedev, či tá šálka je len zedratá, alebo špinavá. Bola zasušená od tej kávy. Zavolav som ju teda, že či mi ju móže vymeniť. Hovorí, že veď to je normálne kapučíno. Já som jej nesťev vysvetluvať, že čo je u mňa normálne kapučíno, len som sa jej ešte raz opýtav, či mi to teda vymení, že keď né, tak ho zaplatím a pójdem preč. Tak mi hovorí, že mi ho teda vymení.
Prečo to ale čil píšem. Normálne som sa já cítev zle. Teraz som aj rozmýšlav, či jej náhodov nemám dať vačší tringeld, že keď mi to teda vymenila za lepšé. Sedeli vela mňa takí dvajá a tí na mňa kukali, nevím, čo si o mne mohli mysleť. Asi že som voláky debil. Je mi to síce jenno, ale aj tak. Prečo by som sa já mav cítiť zle, keď sa mi nelúbi to, čo predávajú? Keď za to nesťem vyhodiť lóve?
Hovorím si, že takto sa asi móže cítiť vela ludí, preto vám nepoveďá, že sú neni spokojní s tým, čo akurát dostali na stól. Vlastne to nehovorím ani já. Mám im vyprávať, že ja sa vyznám, že já velice dobre vím, jak má vypadať dobré kapučíno, alebo dobrý koktajl? Mám im to já vysvetluvať, keď im to je aj tak jenno? Načo, já sa nesťem robiť navysoko, preto som radšej kolkorázy ticho…

Preto ma očúvajte šeci tí, kerý ma sťete očúvať, kerý sa sťete zlepšiť, kerý sťete svoju robotu robiť lepší, ako ste ju robili čerá.
Já som už vela rázy nabádav ludí, teda hostí, aby  sa sťažuvali, keď sú neni spokojní. Ale vela z nich to nikdy robiť nebude. Vela ludí sa nevyzná, neví, keď sú neni spokojní, len pokrčá plecáma a vác neprídu. Alebo možno aj prídu, lebo nemajú inú možnosť.
Preto ty, čašník, alebo barman, a je úplne jenno, či si obézny, alebo chudý, či si pekný, alebo ani moc né, ty si ždycky váž hostí, kerí ti slušne poveďá, že to, čo si im akurát donésov na stól neni práve to, čo si predstavuvali, že dostanú. Ty si ždycky musíš uvedomiť, že si sklamav ich očakávaňá, ktorý do teba a do ponniku, v kerom akurát robíš, vkladali. Ty si sklamav ich, né oni teba. Tak sa ťa pýtam, či máš právo byť podráždený. Či máš právo vysvetluvať svoju skreslenú pravdu. No nemáš, apinko. Víš čo máš robiť? Máš sa najpr a hneď omluviť. Máš povedať, že PREPÁČTE, MRZÍ MA TO!  A potom sa máš opýtať, či im MÓŽEŠ doňésť nové. Len takýmto prístupom získaš toho hosťa naspák na svoju stranu. Ty si ho dokonca získaš ešte vác! Ty máš túto jedinečnú chvílu a príležitosť ukázať, jaký si iný do tých ostatných barov a kavární, že máš lepší prístup k tým luďom. To je to najpodstatnejšé, prečo ludí prídu aj druhý raz. Že budú vedeť, že im ždy doneseš kvalitnú vec na stól. A keď sa to náhodov nepodarí, lebo aj to sa normálne stáva, šak neni sme stroje, tak  víš povedať prepáčte…

dúfam, že ste mi rozumeli…

 

Posted by: Luboš Rácz

 

19 komentárov

  • Tomas píše:

    Ďe na stanici?

  • Erik Lorincz píše:

    Moj drahy kamarat!
    Som rad,ze toto riesis, lebo toto je fenomen. Ludia v sluzbach by si to mali co najskor uvedomit, ze ich sluzby su tu pre hosti a ti hostia im za to platia. Je smutne ze stale sa najde jedinec ktory by efektivnejsie vynikol keby len musel potlacit tlacitko ked zasvieti zelena a stlacit ju opat ked prejde auto a spustit tu rampu bez jedineho slova, usmevu ci dokonca pozdravom.
    A este ze som od Nitry, tak som ti celkom rozumel.

    S pozdravom,
    Erik

  • richard píše:

    Presne ten pristup ktory ocakavam aj ja od svojich zakaznikov. Povedz mi co je zle,aby som to mohol vylepsit.

  • Daniel píše:

    Velice pekne napísaný článek. Jenna rados čítať.

  • Peter Ondrejka píše:

    Velice pekné a múdre 🙂 a konečne počujem tú reč čo som dávno nepočuv, podobne aj píšťanci hovorá 🙂

  • Marian píše:

    Zase jeden trefný článok hovoriac o realite slovenskych “krčiem” 🙂 S tími sťazujucimi zákazníkmi je to veru tak, málokto povie čašníkovi s čím nie je spokojný, radšej hodí rukou a viac nepríde . Tak v tomto smere by to mohlo byť aj tak, ze zákazník si personál vychoval sám . 🙂

  • Viktor píše:

    Si riadne a jadrne vyjadril, co my ostatni obkecavame na kadejakych intelektualskych blogoch typu delikatesy 😉

    Amen, kde ti to mam podpisat?

  • Luboš píše:

    moc krat diky za vsetky vase komenty, asi nie je nic lepsie pre cloveka, ktory sem-tam nieco napise, ako takato odozva. tesim sa a este raz dakujem…
    @Viktor, co chces podpisat? 😉

  • Luboš píše:

    ;)) sak raz spravime taku nitránsku…;)

  • Ondra píše:

    Plno lidí z gastronomie si vůbec neuvědomuje, že když nastane taková situace a je špinavý šálek, chybí příbor, nebo je pytlík s cukrem otevřený, není nic jednoduššího než říct: omlouvám se, prepáč, sorry, cokoli!!! Ale ne se hádat a ještě za to vlastně může host! Že ta šálka je špinavá! Někteří lidé si své práce vůbec neváží! a to je velká škoda.. 🙁

  • ivankaa píše:

    no výborný toto článek, dva palce hore 😀 a navyše pravda!!!

  • G.N. píše:

    Krasne napsane kamarade.

  • girlfrombar píše:

    Po dlhej dobe na káve . Sadáme si do kaviarne. Čakáme 5 minút. Hypnotizujem čašníčku pohľadom. Prvý krát kývam na čašníčku,,, druhý krát kývam na čašníčku. Slečna prosím vás!! Slečna na mňa výstražne dvíha obočie, valí sa k stolu. Na nohách špinavé ponožky, obuté papuče, tácka pod pazuchou, dovalí sa, ruka v bok- Ááááno ???
    Výstražne zdvíham obočie na slečnu. Poprosím Vás presso bez mlieka, cukru, a nechladenú neperlivú minerálku. Ďakujem. Namiesto úsmevu, som obdarený otráveným kyslým výrazom, a valí sa preč. Dostávam presso s mliekom, cukrom, čo si penu zabudlo na bare  K tomu chladenú perlivú, že inú nemajú a čo teraz už je otvorená. Vravím, kým posedíme oteplie, vyprchá. Koštňem kávu. Vravím, kým posedíme, ta káva lepšia ale nebude.
    V duchu ďakujem , za to mlieko. Hypnotizujem slečnu. Kývam na slečnu. Kašlem na slečnu, idem to zaplatiť k pokladni.Milá slečna, nie každý deň je nedeľa, nie každá vaša kolegina je táka trubka ako vy. – nechávam tringelt.
    Po dlhej dobe v práci. S úsmevom . Dobrý večer, nech sa páči. Budete aj večerať?- s jedálnym v ruke. Smiem ponúknuť, niečo na pitie, kým si vyberiete. Je mi veľmi ľúto bielu vineu nemáme, ale odporúčam sprite alebo zázvorový tonic. Bažanta…. Páči sa, s úsmevom odchádzam. S úsmevom prichádzam. Nech sa páči,,, maté vybraté. Áno to je trošku pikantnejšie, ale ten dressing je domaci, výborny – môžem odporučiť . S úsmevom odchádzam. S úsmevom nastieram. Nech sa páči, Dobru chuť.,, chutilo Vám? Môžem ponúknuť kávu, dezert? Váš účet- samozrejme, z veľkým úsmevom. Veľké Ďakujeme dovidenia s veľkým úsmevom. Tringelt 0,00 ,-. Nuž , nie každý deň je nedeľa, a nie každý zákazník je taký ako vy 🙂

  • lubos píše:

    ako pisal Erik Lorincz o par komentov vyssie – tu prvu posadit za rampu a nechat stlacat tlacitko…
    a ta druha je presne tam, kde ma byt… a to je super!
    diky za pekny prispevok a zelam viac kvalitnych hosti;)

  • Janci píše:

    hahahahahaha 😀 pekne som sa zasmial 😀 palec (tradicne) hore!

  • Silvia píše:

    super clanok, som sa pobavila, aj ked niekedy je realita skor na zaplakanie 😀

  • Post your comments